Paaswedstrijd 2021

11-04-2021

Al vele jaren wordt de Paaswedstrijd gehouden op het moment dat de kou plaats maakt voor de zon. Menig lid van de voormalige golfclub Efteling heeft ervaring met supermooi weer op die dag, anderen herinneren zich het barre weer van twee jaar geleden. Maar ik hield mij vast aan het terras vol met deelnemers met rode en verbrande hoofden. Met dat referentiekader hadden wij ons ingeschreven voor deelname aan de Paaswedstrijd 2021.

Maar ja, de weersvoorspellingen voor 2e Paasdag 5 april 2021 werden alom minder en minder. Ik moet bekennen dat de zin om te gaan golfen ‘s morgens bij het openen van de gordijnen al snel over was. Ben dan ook eerst op de site gaan kijken (en hopen) of de wedstrijdleiding een wijs besluit zou hebben genomen om de wedstrijd te cancelen. Wat een teleurstelling, niets van dit alles. Dus toch maar naar de baan. Onderweg al veel wind en hagel, bij een temperatuur van 3 graden! Maar gaandeweg toch ook wat blauw in de lucht, dus hoopvol.

Start op afslag hole 10, samen met Lennie Kessels voor een Greensome tegen de flight van René de Koning en mijn partner Annelies. Beide flights met een gezamenlijke ¾ playing handicap van 19 slagen. Eerste afslag, direct de volle wind op kop. Beiden een goede afslag, ruim over de sloot. Met het tweede schot komen we goed weg, voorbij de bunkers. Derde slag redelijk dicht bij de vlag, score van 5 slagen. De eerste bogey was binnen, ook de volgende holes bogey na bogey. Eerste 9 holes, totaal 18 punten! Wat een flight, Lennie en ik vulden elkaar goed aan, zowel in de lange slagen als in de approaches en de puts.

Bij de start van de tweede 9 holes werd het weer allengs slechter. Zo dacht je dat de zon de overhand zou krijgen, maar binnen vijf minuten werd het weer donker en joeg de hagel over de baan. De windvlagen maakten het putten meer tot een loterij. Het spelen van hole 7 leek meer op een tocht op Nova Zembla. Van scoren was geen sprake meer, het was enkel overleven en zien dat we het clubhuis zouden bereiken. Hagel en lichte sneeuw, moesten we dit nu een ontspannen Paaswedstrijd noemen? Nog twee holes te gaan. Hole 8, windkracht 4 vol in het gezicht, 155m naar de vlag helemaal achter op de green. Wat doen we, welke stok zullen we nemen? Keuze valt op de driver! Alles uit de kast, resultaat, pinhigh 2m naast de vlag, met een par als resultaat. Hole 9, afgesloten met opnieuw een bogey.

Dan vlug naar het clubhuis. Kaart inleveren zonder de gezellige borrel of gluhwein achteraf. ‘Jullie score ziet er niet slecht uit’, zegt Ton van der Steen. En dat werd ‘s avonds bevestigd toen de uitslag aan de deelnemers werd gemeld. Uiteindelijk 33 punten, goed voor de eerste plaats. Dat deed de winterse omstandigheden snel vergeten. Uiteindelijk toch een gezellige middag die in het geheugen blijft, Pasen 2021.

Jan Besselink

Uitslag:
  • 1e prijs Lennie Kessels en Jan Besselink
  • 2e prijs Ria Rijnja en Louis Slaats
  • 3e prijs  Marcel prinsen en Hans Bus

Klik op de afbeelding hieronder voor alle foto's; indien je nog niet bent ingelogd ... wel even inloggen.
Paaswedstrijd 2021