Maandbeker Cat. 1 - 17 april

17-04-2021

Gewonnen!

Ik kreeg van de wedstrijdleiding bij aankomst een hartelijk welkom en van Esther een scorekaart mèt gele markeringen. Het verzoek was of ik wilde noteren om hoe laat we op hole 1 afsloegen, hoe laat we afsloegen op een 5-tal andere holes en hoe laat we ons rondje hadden beëindigd. Dit om statistieken te verzamelen over doorloop snelheden en zo. Graag gedaan.

Met Wilma en Arnaud had ik een gezellige, veelbelovende flight en we sloegen zoals gepland om 09:32 uur exact af op hole 10. Dat was niet zo moeilijk want we waren de eerste flight. Wilma speelde met een grote W op haar golfbal, ik had een Titleist met een rode stip en Arnaud speelde met een Callaway meen ik, in ieder geval géén Titleist. Was nog met statistiek bezig.

Het ging zoals het gaat met Strokeplay, soms zit het mee, soms zit het tegen. Arnaud had al in het water gelegen op hole 1 en Wilma had nog niet echt veel geluk met haar putts. Ze sloeg wel heerlijke ijzers en houten. Ik ging lekker tot hole 14. Arnaud had een super drive en ik ook wel een goede. Ik kom bij de eerste bal aan, een Titleist, die moest van mij zijn, ik sla een geweldige tweede slag maar Arnaud laat even weten dat ik misschien wel de verkeerde bal had geslagen. Mijn drive bleek beter dan die indrukwekkende van Arnaud, die na de waterbal op hole 1 ook een Titleist had genomen. Was me ontschoten. Wel even als Senior 360 meter gelopen om de verkeerde bal te gaan halen, 2 strafslagen genoteerd en daarna geprobeerd om gewoon weer ongestoord verder te spelen. Lastig.

Intussen wel al een paar keer de exacte tijd genoteerd bij een geel gemarkeerde hole op mijn score kaart om de statistieken te voeden. Op hole 1 (voor ons hole 10) noteerde ik 11:38 maar een keurige steward deelde ons mede dat we te laat waren! Hoezo te laat dacht ik nog, we zijn met de eerste Maandbeker bezig, een Strokeplay wedstrijd in Categorie 1. Uitholen dus en dat gaat tijd kosten. We kregen de opdracht om de achterstand in te lopen. Enige weerstand.

Uiteindelijk sloten wij ons gezellig maar niet zo’n goed rondje af na 4 uur en 8 minuten. Te laat, de steward kwam ons al tegemoet rijden om te zien waar we bleven. Imponerend.  Mijn score was niet echt om over naar huis te schrijven maar ik had genoten. Ik heb toch het gevoel dat alles al mooier lijkt en zeker al véél vriendelijker.

Nou is het helaas Coronatijd en waren we flight 1. We hebben dus niet zo veel clubleden gesproken. Wel op afstand gezien. Geen terras, geen drankje en ook geen prijsuitreiking. Komt nog schreef Esther. Ik kreeg wel een bag tag maar die moet ik teruggeven.

Goed en wel aan de borrel thuis werd ik al snel door goede vrienden via WhatsApp gefeliciteerd met mijn eerste prijs. Met die score dacht ik nog, dus snel naar mijn dashboard om te zien of het wel waar was. En ja hoor, gewonnen. Hoe kan dat nou.

Naast het prachtige weer, mijn gezellige flight en de overwinning alsmede een groot gedeelte van De Loonsche Duynen al in mooie conditie, heb ik genoten van een heerlijke eerste Maandbeker. Met dank aan Wilma en Arnaud, de wedstrijdleiding, de grasmannen en niet te vergeten, de kwaliteit van de baancatering en het vriendelijke personeel. Een verademing.

Toch nog even naar de statistieken, “ter leering ende vermaeck”. Hoe kan ik nou winnen met een netto score van 78 slagen, 96 bruto met een playing handicap van 18. Alleen maar als de overige deelnemers een nog hogere netto score hadden. Er is dus niet zo goed gespeeld in Categorie 1. Dat is wel eens anders geweest.

Hoe bestaat het nou dat we met z’n drieën meer tijd nodig hadden dan die 2 uur. Nou, omdat we veel meer slagen nodig hadden dan verwacht mag worden van Categorie 1. En wel 320 slagen méér dan volgens de playing handicaps mocht worden verwacht van dit deelnemersveld!

Even rekenen: 22 deelnemers. Gemiddelde playing handicap 17 = 369 slagen boven PAR. Werkelijk aantal slagen boven PAR door dit deelnemersveld = 689. Dat zijn 320 slagen méér dan je mocht verwachten van deze groep. Strokeplay dus!!! Gemiddeld hadden de deelnemers 15 slagen méér nodig dan hun toegekende playing handicap. In een flight van drie zijn dat 45 extra slagen per ronde. Je moet dan als flight van goede huizen komen, wil je die 45 extra slagen in 6 minuten extra tijd afwerken. Compliment i.p.v. Comment.

Zie hier, nog voordat alle statistieken zijn verwerkt, een verklaring waarom het soms niet lukt óf gewoonweg niet kàn lukken in 4 uur. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Op deze eerste Maandbeker Categorie 1 van Golfclub De Loonsche Duynen heeft het wel heel erg meegezeten voor mij als uiteindelijke winnaar en eerste drager van de nieuwe bag tag.

Kees van Kollenburg
Leader in the Clubhouse
Maandbeker Cat. 1

Hartelijk dank aan alle deelnemers van zaterdag 17 april 2021!

Kees van Kollenburg, Leader in the Clubhouse Marielle van Hoorn, Runner Up Maandbeker Cat. 1

Maandbeker Cat. 1 - 17 april